Sprostowanie dotyczące regulaminu konkursu

Wczoraj rozesłaliśmy link do ankiety do osób biorących udział w obu naszych konkursach (zarówno w Fantazmatach, jak i obecnie trwającym Umieranie to parszywa robota). Otrzymaliśmy już blisko sto odpowiedzi związanych z naszą organizacją konkursów, także w celu zaplanowania zmian organizacyjnych w przyszłych zmaganiach. Pojawiło się sporo wątpliwości lub pomysłów, które są przyczyną powstania niniejszego oświadczenia, które, mam nadzieję, wyjaśni część wątpliwości. Nawiasem mówiąc – szkoda, że wątpliwości nie zostały nam zgłoszone wcześniej (zawsze bierzemy takie wiadomości pod uwagę).

Zawodowcy i debiutanci

W obecnie trwającym konkursie po raz pierwszy wprowadziliśmy testowo podział na dwie grupy – zawodowców (osoby z tekstem wydanym z numerem ISBN lub ISSN) i debiutantów (osoby bez takiego wydania). Dużo konkursowiczów przyznaje, że to świetny pomysł dający szanse debiutantom w walce o podium, inni z kolei uznają go za niesprawiedliwy ze względu na faworyzowanie jednej grupy (tu w domyśle – debiutantów). Sprawa jest jednak mniej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

 

Teksty z obu grup są oceniane przez jurorów w ten sam sposób, nie ma żadnych wewnętrznych wytycznych każących traktować teksty debiutantów inaczej. 

Nie ukrywam, że wina leży trochę po naszej stronie, a odpowiedni punkt regulaminu mógł zostać bardziej doprecyzowany, na swoją obronę dodam jednak, że konsultacje przed jego publikacją wskazywały, że jest on dość jednoznaczny. Pragnę zatem wyjaśnić, w jakim celu powstał podział – nie po to, by faworyzować konkretną grupę czy nawet osoby, lecz by pomóc nam w wyłonieniu zwycięskich tekstów.

Załóżmy hipotetyczną sytuację, że zadecydowaliśmy, że wyłonimy tylko trzy zwycięskie teksty i są trzy teksty, które otrzymały maksymalną liczbę punktów (czyli siedemdziesiąt), a każdy został napisany przez "zawodowca". Gdyby okazało się, że grupa zawodowców była na tyle silna, by zdobywać najwyższe noty i zająć na przykład kolejne dziesięć miejsc, o ile różnica punktów nie byłaby znaczna, to nawet poszerzenie liczby zwycięzców nadal sprawia, że do antologii zakwalifikują się teksty osób, które wydanie z ISBN lub ISSN mają już za sobą. 

Kategoria "debiutantów" pozwala nam odrobinę oszukać system i wyłonić do trzech najlepszych prac osób, które w taki sposób nie wydały nic (ale oczywiście słuszne jest spostrzeżenie, że tacy piszący mogą mieć ogromne doświadczenie ze względu na publikacje na forach czy portalach pisarskich – zwracam jednak uwagę, że także brak jakichkolwiek podziałów nie byłby do końca sprawiedliwy, a wszyscy uczestnicy konursu mogli przed wysłaniem pracy skorzystać z pomocy innych osób, by tekst doszlifować, nie zabraniamy tego). Tym samym nawet jeśli pierwsze dziesięć miejsc zostanie okupionych przez zawodowców, a najlepszy debiutant będzie miał przykładowo punkt mniej niż zawodowiec na miejscu dziesiątym, wciąż daje to debiutantowi wejście do antologii. Innymi słowy na podziale nie traci nikt. Prace oceniane są w ten sam sposób, zastosowane rozwiązanie pozwala jedynie na nagrodzenie osób, których mniejsze doświadczenie mogło zadecydować o zdobyciu minimalnie mniejszej liczby punktów.

Nie zamykamy drogi

Pragnę także zauważyć, że regulamin został skonstruowany w taki sposób, by zapobiec zarówno sytuacji, gdy okaże się, że najwyżej ocenione teksty nie nadają się do publikacji (w mojej ocenie scenariusz praktycznie niemożliwy do zrealizowania, jednak zabezpieczenie istnieje), jak i że przyjmiemy ich więcej niż wspomniano w regulaminie. Tak było zresztą w naszym pierwszym konkursie, gdzie regulamin przewidywał tylko pięciu zwycięzców – zadecydowaliśmy jednak o przyjęciu prac jedenastu autorów. 

Przypominam także, że całokształt Fantazmatów jako projektu pozwala nam na dość daleko idące modyfikacje i zmiany w antologiach, nad którymi pracujemy i na pewno nie przepuścimy okazji na "pozyskanie" dobrego tekstu tylko dlatego, że na drodze stanie nam sztywny regulamin. Jeden z autorów, którego praca została odrzucona w I etapie, otrzymał zaproszenie do przyszłorocznej antologii – jego tekst został oceniony negatywnie ze względu na wykonanie, doceniliśmy jednak pomysł, o którego zmodyfikowanie i doszlifowanie poprosiliśmy, by uwzględnić opowieść opartą na tej idei w recenzjach wewnętrznych.

Innymi słowy: odrzucenie przez nas pracy (niezależnie od etapu) nie zamyka drogi do publikacji w Fantazmatach. Co więcej, po I etapie mamy już krótką listę, którą prawdopodobnie wzbogacimy po zamknięciu etapu II. I widnieją na niej adresy mailowe autorów, których teksty teraz z jakiegoś powodu uznaliśmy za nieodpowiednie na konkurs (na przykład ze względu na wybitnie słabe powiązanie historii z motywem przewodnim), ale których być może w przyszłości zechcemy zaprosić do innych, mniejszych lub większych projektów. 

I jest to jak najbardziej poważna deklaracja – oczywiście sama idea konkursu daje doskonałe możliwości wyłonienia najlepszych prac, ale odrzucenie lub nawet uzyskanie średniego wyniku wcale nie jest jednoznaczne z przekreśleniem zarówno tekstu, jak i samego autora. Jeśli kupicie nas pomysłem lub przynajmniej w pewien sposób pokażecie, że drzemie w was potencjał – na pewno nie zapomnimy waszych imion i adresów skrzynek mailowych. Oczywiście poziom trudności wzrasta, bo rywalizujecie już z autorami, którzy do antologii zostali zaproszeni ze względu na ich dotychczasowy dorobek, ale w pierwszej kolejności zależy nam na dobrej fantastyce.

Wnioski i zażalenia

Ankieta rozesłana do konkursowiczów jest anonimowa w celu uzyskania bardziej szczerych odpowiedzi. Jako że okazało się, że w ten sposób dowiedzieliśmy się wielu rzeczy, o których wcześniej nie wspomniał nam dosłownie nikt (nawet pojedyncza uwaga zostałaby przez nas przeanalizowana), postanowiliśmy ułatwić wysyłaniem nam uwag lub sugestii bez jednoczesnego wymogu podania informacji, które pozwoliłyby na kontakt. Innymi słowy na naszej stronie pojawił się formularz, który umożliwia wysłanie nam wiadomości bez podawania danych i adresu email i jak najbardziej można korzystać z niego jak z anonimowej internetowej księgi wniosków i zażaleń. Zastrzegam jednak, że nie będziemy mogli odpowiedzieć na wiadomości wysyłane tą drogą (o ile w treści samej wiadomości nie zostanie podany adres email nadawcy) i prosimy nie wykorzystywać go do regularnego kontaktu z nami.

Dawid "Fenrir" Wiktorski

Finalna okładka “Opowieści niesamowitych” Marcina Rusnaka

Jedną z naszych tegorocznych premier będzie wznowienie wydanego kilka lat temu zbiorku opowiadań Marcina Rusnaka pt. Opowieści niesamowite. Poniżej prezentujemy finalną wersję. Autorem ilustracji jest Łukasz Matuszek, za typografię odpowiada Jacek Łukawski.

Premiera przewidziana jest na koniec wakacji.

Opowieści niesamowite

Poniżej w ramach ciekawostki prezentujemy też możliwość podejrzenia, jak okładka zmieniła się od momentu zaprezentowania szkicu ilustracji.

Opowieści niesamowite szkicOpowieści niesamowite

“Umieranie to parszywa robota” – wyniki I etapu

Na naszej stronie pojawiła się już lista opowiadań, które przejdą do II etapu naszego aktualnego konkursu literackiego. Znaleźć można także garść porad dla konkursowiczów oraz krótki komentarz redaktora prowadzącego.

Znamy jury konkursu “Umieranie to parszywa robota”

Jest już znane grono jurorów, które oceni prace w drugim etapie kończącego się za kilka dni konkursu Umieranie to parszywa robota. Grono siedmiu osób, obcujących z fantastyką nie tylko od czytelniczej strony, prezentujemy poniżej.

Agnieszka Hałas

Agnieszka Hałas

pisarz, tłumacz
Piotr Borlik

Piotr Borlik

pisarz
Ewelina Wójcikowska-Jakubiec

Ewelina Wójcikowska-Jakubiec

recenzent
Martyna Halbiniak

Martyna Halbiniak

recenzent
Ewa Iwaniec

Ewa Iwaniec

recenzent
Dawid Wiktorski

Dawid Wiktorski

redaktor
Milena Zaremba

Milena Zaremba

recenzent, tłumacz

Pozostałe informacje znajdują się na stronie konkursu.

“Fantazmaty. Tom I” już dostępne!

[fsn_row][fsn_column width=”5″][fsn_text]

Fantazmaty tom 1

[/fsn_text][/fsn_column][fsn_column width=”7″][fsn_text]

Z wielką radością ogłaszamy, że z dniem 16.04 br. darmowa antologia Fantazmaty jest już dostępna! Po niemal roku od rozpoczęcia projektu możemy z dumą zaprezentować wyniki naszej pracy. 20 opowiadań, 11 miesięcy pracy i wysiłek ponad 100 osób – wszystko to dla tego jednego momentu.

“Umieranie to parszywa robota” – zostało niewiele czasu!

[fsn_row][fsn_column width=”12″][fsn_text]

Pragniemy przypomnieć, że jeszcze tylko przez ponad miesiąc zbieramy prace do naszych drugich zmagań konkursowych pod tytułem Umieranie to parszywa robota.

Przypominamy, że wszystkie informacje znajdują się pod tym adresem, a ich skrócona wersja wygląda następująco:

Strona antologii już dostępna

[fsn_row][fsn_column width=”12″][fsn_text]

Na naszej stronie dostępna jest już strona, na której sukcesywnie będą pojawiać się informacje o naszej debiutanckiej antologii. Znajdziecie ją w zakładce “Projekty” lub pod tym adresem.

[/fsn_text][/fsn_column][/fsn_row]

Zawartość pierwszego tomu “Fantazmatów”

[fsn_row][fsn_column width=”12″][fsn_text]

Poniżej przedstawiamy listę utworów, które znajdą się w naszej wiosennej antologii. Premiera już za niecały miesiąc!

[/fsn_text][fsn_text]

„Babie lato” – Piotr Borlik
„Drakodoncja stosowana” – Kamila Dankowska
„Następna stacja: Katastrofa” – Piotr Gruchalski
„Zachwyt” – Wojciech Gunia
„Pod skórą” – Agnieszka Hałas
„Dzień Walpurgii” – Ahsan Ridha Hassan
„Na podobieństwo” – Alicja Janusz
„Pan Kukiełka” – Dawid Kain
„Dwie głowy węża” – Magdalena Kucenty
„Gang Higiena” – Kazimierz Kyrcz Jr, Michał Walczak
„AJAS 22.9.5.12.11.9” – Jacek Łukawski
„Trupy” – Paweł Majka
„Wieczne życie” – Tomasz Przyłucki
„Na obraz i podobieństwo” – Krzysztof Rewiuk
„Śnienie” – Marcin Rusnak
„Błędny rycerz” – Andrzej W. Sawicki
„Ego te absolvo” – Agnieszka Sudomir
„Księga Daat” – Anna Szumacher
„I moją głowę też” – Alicja Tempłowicz
„Rzeczy, które robisz w Łodzi, będąc martwym” – Istvan Vizvary

[/fsn_text][/fsn_column][/fsn_row]

Data premiery pierwszego tomu “Fantazmatów”

[fsn_row][fsn_column width=”12″][fsn_text]

DATA PREMIERY: 16 kwietnia 2018!

Książka, którą zaraz przeczytasz, zrodziła się z czystej pasji. Pierwszy tom Fantazmatów to projekt non-profit, przygotowany w całości przez wolontariuszy, chcących przybliżyć czytelnikom polską fantastykę od jej najlepszej strony. Obok znanych i lubianych twórców, takich jak Agnieszka Hałas, Magdalena Kucenty, Paweł Majka czy Andrzej Sawicki, w antologii znalazły się także konkursowe prace piątki autorów, znajdujących się dopiero na początku literackiej drogi. Usiądź wygodnie i przygotuj się na niezapomnianą podróż po planach astralnych, równoległych światach, dalekich krajach i do… sąsiedniego miasta. Twoimi towarzyszami będą śmiech i wzruszenie, magia i nauka, realizm i fantazja. Przede wszystkim jednak czeka cię dobra zabawa.

W skład antologii wejdą opowiadania:
„Babie lato” – Piotr Borlik
„Drakodoncja stosowana” – Kamila Dankowska
„Następna stacja: Katastrofa” – Piotr Gruchalski
„Zachwyt” – Wojciech Gunia
„Pod skórą” – Agnieszka Hałas
„Na podobieństwo” – Alicja Janusz
„Pan Kukiełka” – Dawid Kain
„Dwie głowy węża” – Magdalena Kucenty
„Gang Higiena” – Kazimierz Kyrcz Jr, Michał Walczak
„AJAS 22.9.5.12.11.9” – Jacek Łukawski
„Trupy” – Paweł Majka
„Wieczne życie” – Tomasz Przyłucki
„Na obraz i podobieństwo” – Krzysztof Rewiuk
„Dzień Walpurgii” – Ahsan Ridha Hassan
„Śnienie” – Marcin Rusnak
„Błędny rycerz” – Andrzej W. Sawicki
„Ego te absolvo” – Agnieszka Sudomir
„Księga Daat” – Anna Szumacher
„I moją głowę też” – Alicja Tempłowicz
„Rzeczy, które robisz w Łodzi, będąc martwym” – Istvan Vizvary

[/fsn_text][fsn_text]
Fantazmaty tom 1

Fantazmaty tom 1

[/fsn_text][/fsn_column][/fsn_row]

Powiedz o nas znajomym

Jesteśmy dla wszystkich